wtorek, 5 lutego 2019

Diorama kolejowa "Złomek" w skali h0 - część I

wpis archiwalny  

Gromadzenie materiałów na dioramę o nazwie "Złomek" trwa w najlepsze. Dziś zakupiłem elastyczny tor firmy Tillig o wysokości szyny 2,07mm, która obecnie prawdopodobnie najlepiej odwzorowuje kolejowy tor w skali h0 1/87. Czeka mnie niedługo aromaterapia przy malowaniu podkładów matową farbą. Szyna Tillig Elite ma według mnie ładny kolor i nie będę jej malował. Zostanie jedynie po zaszutrowaniu toru odpowiednio spatynowana pigmentami. Zakupiłem też siateczkę z listowiem firmy Polak. Miałem w rękach podobną firmy Bush (sporo tańsza) ale gąbczasty charakter siateczki Bush kompletnie mi się nie spodobał. Brzozowa zieleń firmy Polak według mnie najbardziej pasuje do tworzenia drzew. Powstanie dzięki niej kilka brzóz ładnych brzóz. Wypróbuję na nich też inną technikę tworzenia pnia, którą poznaliście dzięki wpisowi Brzoza w skali TT/H0 na makietę. Chcę by pień przypominał rzeczywisty pień brzozy nie tylko kolorem ale i strukturą.

Diorama kolejowa Złomek


Podstawowym elementem nowej dioramy będzie odpowiednio przygotowany skład parowozu z dwoma pasażerskim wagonami. Firma PIKO w latach 80 wyprodukowała sporo zestawów startowych dla najmłodszych. Proste modele w dzisiejszych czasach są mało atrakcyjne dla modelarzy ale i z nich można przygotować coś co będzie cieszyć oko obserwatora. Wspomniany skład sprezentowany nam przez sąsiada (pozdrawiamy) z pomocą lakieru, pigmentów, farby, gąbek i sztucznej trawy zamienił się w tytułowego "Złomka". Zardzewiały parowóz z wagonami stanie na zarośniętej bocznicy zakończonej betonowym kozłem oporowym. Inspiracją powstania oporowego kozła były zdjęcia z istniejącej bocznicy w Żywcu. Potężna betonowa konstrukcja bardzo mi się spodobała i postanowiłem ją odwzorować na nowej dioramie.

Diorama kolejowa Złomek
Inspiracją dla bocznego toru jest natomiast nieczynna bocznica kolejowej linii nr1 w Gołonogu:

Diorama kolejowa Złomek


Jak widzicie spacery w pobliżu kolejowych torów podczas robienia zdjęć przejeżdżającym składom mogą być inspirujące także dla modelarza.
Innym elementem istotnym na dioramie będzie asfaltowa jezdnia gdzie będzie można prezentować swoje modele ciężarówek w skali H0. Kolekcjonerzy lokomotyw i pociągów często w swoich bogatych kolekcjach mają także inne pojazdy, a modele ciężarówek dobrze prezentują się w pobliżu kolejowych torów. Asfalt imitować będzie drobny papier ścierny (granulacja 2000) w kolorze czarnym Według mnie idealnie tworzy wrażenie chropowatej powierzchni nowego asfaltu.

Cały pomysł nowej dioramy przedstawia się następująco:

Diorama kolejowa Złomek

Diorama to fragment nowego magazynu spedycyjnego jakich wiele w całej Polsce. Firmy odkupują od PKP część niefunkcjonującej już infrastruktury i gospodarują ją po swojemu.
Patrząc od góry na plan widzimy - betonowy płot okalający magazyn. Tuż przy nim znajdzie się nieczynna, zarośnięta, nieco zapadnięta bocznica z potężnym betonowym kozłem oporowym na jej końcu. Na bocznicy odpoczywać będzie po latach ciężkiej pracy tytułowy "Złomek". Kolejny tor funkcjonować będzie na dioramie jako miejsce do prezentacji modeli lokomotyw na przykład manewrowych diesli lub na przykład kilku wagonów z węglem lub kontenerami. Tor podobnie jak na poprzedniej dioramie będzie "pod prądem" więc prezentować modele będzie można multimedialnie.

Diorama kolejowa Złomek


Główny tor magazynu od drogi asfaltowej oddzielać będzie pas zieleni, krzewów i drzew oraz rów melioracyjny. Asfaltowa, nowa droga oświetlona zostanie latarniami. Pracownicy magazynu poruszać się będą mogli po nowym dopiero co budowanym chodniku z betonowych płyt i krawężników. Planuję chodnik pozostawić na etapie budowy. Na razie trwają poszukiwania odpowiednich figurek mogących funkcjonować na dioramie jako robotnicy wykładający chodnik. Jak by coś ktoś widział już takiego w Sieci to dajcie znać.

Diorama kończyć się będzie delikatnym uskokiem pokrytym równo przystrzyżoną trawą. Miałem ostatnio okazję pooglądać takie magazyny będąc na delegacji w Poznaniu. Zapraszam na kolejne etapy tworzenia nowej dioramy. 

część II

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz