piątek, 3 listopada 2023

Zakaz fotografowania kolei w praktyce - ustawa o obronie Ojczyzny - 2023

 We wrześniu tego roku zaczęła obowiązywać ustawa o obronie Ojczyzny, która zawierała w sobie kilka zmian dotyczących fotografowania obiektów w tym kolejowych. Istniało i w sumie nadal istnieje ryzyko, że wykonywanie zdjęć i nagrań na przykład dworców kolejowych czy kolejowej infrastruktury obarczone będzie dotkliwymi sankcjami łącznie z pozbawieniem fotografa sprzętu. Z racji tego, że Fotografia Kolejowa to moja pasja, a kanał Kolejowe Zagłębie w zdecydowanej większości zawiera treści, których nowe przepisy mogą utrudnić lub uniemożliwić swobodne utrwalanie dźwiękiem i obrazem, postanowiłem zapytać Straż Ochrony Kolei w jaki sposób interpretują nowe przepisy i kiedy można się spodziewać ich interwencji. Otrzymałem odpowiedź z Komendy Głównej SOK i chciałbym ją Wam zaprezentować.




Z pisma dość jasno wynika, że zasady fotografowania kolei i obiektów kolejowych na razie się nie zmieniły mimo, że zmieniły się ustawowe przepisy. Brakuje rozporządzenia MON ws tabliczek zakazu i zgód MON na takich tabliczek wieszanie. Na dziś dzień czyli 03.11.2023 można swobodnie fotografować i nagrywać kolej pamiętając o przepisach, które już istnieją. Opisałem je w poprzednim wpisie do którego ciekawych odsyłam. Można się jednak spodziewać częstszych kontroli funkcjonariuszy. Związane to jest z zarządzeniem ABW ws informowania służb o podejrzanych osobach przy torach. Taki obowiązek spoczywa na pracownikach kolei, dyżurnych ruchu, maszynistach etc.

Warto mieć przy sobie takie pismo bo ja co prawda nigdy nie miałem przyjemności spotkać nadgorliwego funkcjonariusza nieznającego przepisów ale jednak głośne były w tym roku przypadki, które zachęcają obywateli do walki o swoje prawa.

pozdrawiam
Adam Okuń
Kolejowe Zagłębie


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz