niedziela, 30 grudnia 2018

Dąbrowa Górnicza Gołonóg - dworzec

Współcześnie region Zagłębia Śląsko Dąbrowskiego został praktycznie pozbawiony nowoczesnej kolei pasażerskiej. Największe miasto regionu Dąbrowa Górnicza ma uwłaczający swej świetności przystanek kolejowy bez możliwości zakupienia kolejowego biletu. Infrastruktura kolejowa mojego miasta albo został już zniszczona albo niszczeje i nikt nie ma nawet najmniejszych planów na to jak temu zaradzić. Miasto rozkłada bezradnie ręce, a właściciel - PKP zbywa wszelkie pytania o przyszłość milczeniem.

Dąbrowa Górnicza Gołonóg


W mojej dzielnicy - Gołonogu - istnieje dworzec. Kiedyś piękna i funkcjonalna budowla została doprowadzona do upadku. Po dawnej z przed I i II wojennej świetności pozostał jedynie zrujnowany budynek oraz marny przystanek na trasie Gliwice-Częstochowa. Dworzec Gołonóg to kawał historii i warto poniższe informacje dobrze przechować. Sporo na temat naszego dworca znajdziemy w muzeum miejskim "Sztygarka". Z tego miejsca też pochodzi większość historycznych zdjęć z okresu największej świetności - kolei iwangorodzkiej.

Dąbrowa Górnicza Gołonóg


Przed I wojną w Gołonogu kończyła się bowiem szerokotorowa kolej charakterystyczna dla zaboru rosyjskiego. Nazwana tak od rosyjskojęzycznej wersji nazwy miasta Dęblin. Długo Zagłębie musiało czekać na swoją żelazną kolej. Rosjanie zupełnie celowo jak najdłużej próbowali utrzymać zachodnie granice zaboru w słabej kondycji gospodarczej. Po wielu latach udało się jednak zrealizować projekt i w 1885 roku do Dąbrowy Górniczej ruszyły pociągi. Od tego momentu ruszył rozwój tak Dąbrowy Górniczej jak i całego Zagłębie Dąbrowskiego. Budynek stacyjny w Gołonogu to jedne z ładniejszych jakie w tamtym okresie powstały. Znaleźć w nim można było dwie restauracje podzielone na klasy I i II. Infrastruktura kolejowa obsługiwała dziesiątki pociągów towarowych, które należało przeładować z typowej szerokiej linii rosyjskiej na normalną funkcjonującą w Europie.

Dąbrowa Górnicza Gołonóg
zdjęcie dostępne w Muzeum Miejskim "Sztygarka"

Po odzyskaniu niepodległości dworzec nie stracił na znaczeniu. Dworzec obsługiwał kilkanaście ważnych pociągów pasażerskich na trasach Katowice-Warszawa i Radom-Dąbrowa Górnicza. Nawet wojna i późniejszy mroczny okres PRLu nie zniszczył znaczenia dworca choć sporo go umniejszył. Dopiero wolna Polska, wolny rynek i nieprzemyślane reformy na kolei zniszczyły tak gołonoski dworzec jak i znaczenie transportu szynowego w naszym regionie.

Dąbrowa Górnicza Gołonóg


Z budynku o pięknej architekturze pozostała ruina, na którą nikt nie ma pomysłu. Właściciel zapewne czeka na możliwość rozbiórki i pozbycia się niewygodnego zabytkowego budynku.

Dąbrowa Górnicza Gołonóg


Pewnie się doczeka bo nasze miasto nie robi nic by ów zabytek ratować. W zeszłym roku (2018) pojawiła się kolejna nadzieja na remont. PKP zawiesiło na dworcu płachty z wizualizacją dworca po remoncie. Kilka dumnych artykułów w zagłębiowskiej prasie i... płachty zniknęły, a plan remontu rozpłynął się w smogu...

Dąbrowa Górnicza Gołonóg


*jak myślicie czy uschnięta topola z ostatniego zdjęcia to ta sama widoczna na zdjęciu z lat 30? ...tylko, że te stuletnie topole zniknęły sprzed dworca w Gołonogu tuż przed tym jak zniknęły płachty z wizualizacją remontu.

Dzięki FaceBookowej grupie znalazłem ciekawą notatkę dotyczącą gołonoskiego dworca. 





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz