poniedziałek, 18 marca 2019

Kolejowa podróż do Berlina - część I

wpis archiwalny

Tegoroczne wakacje spędziłem z córką w Berlinie. Zapraszam na fotorelację z naszej kolejowej podróży do stolicy Niemiec. Miejscem docelowym była Deutsche Bahne Tower na Potsdamer Platz czyli współczesny symbol potęgi kolei niemieckiej oraz Hauptbahnhof czyli nowoczesny główny dworzec Berlina.

Podróż zaczęła się na dworcu w Gołonogu skąd Elfem 27WEb-002 relacji Gliwice-Częstochowa udaliśmy się do Katowic.

27WEb-002

W Katowicach lokomotywa EU07-030 podstawiła TLK Wiking relacji Katowice-Świnoujście i tym właśnie pociągiem udaliśmy się do Szczecina.

EU07-030

Po drodze spotkaliśmy SM42-1230 w służbie PKP Cargo chroniąca się przed palącym słońcem niedzielnego przedpołudnia.

SM42-1230

Przejeżdżaliśmy też przez miejscowość Kępno, na której sfotografowałem bardzo ciekawy dworzec gdzie jeden peron na drugim poziomie przecinał drugi na dolnym. Genialny klimat na makietę gdzie często z powodu małej ilości miejsca tory krzyżują się właśnie w taki niecodzienny sposób.

Kępno

W innym miejscu Wielkopolski sfotografowałem nowoczesną modyfikację tzw byczka czyli lokomotywy ET22. Bardzo mi się taka modyfikacja podoba. Lokomotywa ciągnęła duży skład wagonów z ogromnymi kamieniami.

ET21-2151

Po około 7 godzinach jazdy dojechaliśmy do mety pierwszego etapu podróży. Szczecin przywitał nas pomnikiem polskiej kolei - parowozem TKt48-29 oraz pociągiem niemieckich kolei regionalnych, które kursują ze Szczecina do Berlina i innych miast naszego zachodniego sąsiada.

TKt48-29

W Berlinie mieszkaliśmy w dzielnicy Stieglitz tuż przy dworcu Ogród Botaniczny kolejki miejskiej S-Bahn. Komunikacja miejska jest w stolicy Niemiec mocno rozbudowana, a oprócz metra, autobusów, tramwajów i promów podróżować można właśnie miejską koleją. Są to zespoły wagonów o napędzie elektrycznym czerpiące prąd z umieszczonej przy torze listwy. Ciekawe rozwiązanie dzięki któremu pociągi bezproblemowo poruszają się także pod ziemią, a kłopotliwa w dużym mieście sieć trakcyjna jest zbędna.

Kolejka miejską udaliśmy się na Alexander Platz skąd piechotą przeszliśmy, zwiedzając Brandenburger Tor, Bundestag i mnóstwo architektonicznych zabytków aż do Dworca Głównego w Berlinie:

Dworzec Główny Berlin

W kolejnej części fotorelacji efekty mojego polowania z aparatem na berlińskim dworcu. Zwiedzimy także U-Bahn czyli berlińskie metro. To nowe i to starsze. Serdecznie zapraszam.