czwartek, 18 kwietnia 2019

Z aparatem na torach - linia kolejowa nr.1 - cz.XVI

Wiosna. Piękne soczyste kolory. Specyficzny zapach kolejowych podkładów. Stukot przejeżdżających lokomotyw. Różnorodność pociągów i składów towarowych. Przeszywający uszy sygnał Rp1 "Baczność". To linia kolejowa nr. 1

EN57-1010

EN57-1010 i linia kolejowa numer 1 na odcinku Dąbrowa Górnicza Gołonóg w pełnej okazałości.

EN57-909

W tym samym miejscu tylko z innej pozycji EN57-909 pędzący z Częstochowy do Gliwic

EP07-1059

TLK "Bolko" z lokomotywą EP07-1059. Lokomotywy EP07 to modyfikacje lokomotyw EU07. Prezentowana lokomotywa do ex. EU07-373. W lokomotywach zmieniano silniki i przełożenia by dostosować je przede wszystkim do ruchu pasażerskiego.

ED161-004

ED161-004 jako pociągi InterCity "Walenty Roździeński" na tle Dąbrowy Górniczej w przepięknej zieleni.

ET22

ET22 zwany "byczkiem" majestatycznie przejechał przez moje stanowisko z węglarkami.

ED250 - Pendolino

Ekspres Intercity Premium czyli legendarne choć oklepane na linii kolejowej nr1 Pendolino na zautomatyzowanym przejeździe kolejowym ucieka przed nawałnicą.

SM42

Przeniesiemy się jeszcze na teren posterunku zdawczo odbiorczego Elektrowni Łagisza. Zachód słońca, zabytkowy kran wodny, manewrująca lokomotywa spalinowa...nie wiem jak Was ale mnie takie widoki wzruszają. Ciekaw jestem historii widocznego na zdjęciu kranu wodnego. Ruch pasażerski pobliskiej zlikwidowanej już stacji Będzin Łagisza obsługiwany był parowozami ale co kran robi na terenie elektrowni? W okresie drugiej wojny światowej na Łagiszy znajdował się podobóz niemieckiego obozu zagłady Auschwitz. Więźniowie budowali tu elektrownię mającą obsługiwać Rzeszę w prąd. Może kran to pozostałość po tamtych czasach...

ST44-R008

Lokomotywa ST44-R008 należąca do CTL Logistic tuż przed wieczornym rozruchem.

Skoda 31E

Przeniesiemy się na chwilę w nowe miejsce, które eksploruję od jakiegoś czasu. Linia 62. Teren byłego dworca Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce i odpoczywająca przed dalszą jazdą czeska Skoda 31E w służbie Lotos Kolej z wagonami do przewozu wapna. ...i pomyśleć, że jeszcze kilka lat temu była to tętniąca życiem kolejowym duża stacja. Po latach świetności pozostało już tylko kilka zarośniętych bocznic i działająca lokomotywownia spółki PKP Energetyka

Dworzec Strzemieszyce
zdjęcie za wikipedią autor nieznany

Zabytkowy budynek dworca z 1885 roku bliźniaczo podobny do dworca z Gołonoga został zniszczony pożarem i w końcu rozebrany. Nigdy nie zrozumiem niechęci dąbrowian do zadbania o swoją bogatą historię. Dworce w Dąbrowie Górniczej to kawał historii polskiego kolejnictwa. W Strzemieszycach krzyżowały się dwie ważnie linie - kolej iwangorodzka i wiedeńska. Szkoda, że miasto nie próbuje zadbać o rozpadające się symbole przemysłowej historii tego regionu. Bez nich Dąbrowa Górnicza jest tylko sypialnią Huty Katowice i zbędnym dodatkiem do błędowskiej pustyni.

35WE-007

Tym trochę smutnym akcentem kończymy dzisiejszą relację. Na koniec zdjęcie nowoczesnego Impulsa na tle włoskich kontenerów. Pozdrawiam i zapraszam niedługo na relację z budowy makiety. Już coraz bliżej finału.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz